2016. február 28., vasárnap

A terjesztési díj bevezetésével jó pár csatorna tűnhet el

Mint ismeretes, az RTL Klub és a TV2 régóta lobbizik a kormánynál, hogy végre ők is terjesztési díjat szedhessenek. A két országos kereskedelmi TV kizárólag reklámbevételekből tartja fenn magát. A terjesztési díj bevezetésével többé nem lennének ingyenesen foghatóak, viszont a bevételek megugrását várják az intézkedéstől. Eddig a kormány azt mondta, nem akarják a magyar családok terheit növelni ezzel, így nem vezetik be. Most viszont, hogy a TV2 kormányközeli tulajdonba került, ismét elővehetik a javaslatot. Ha bevezetik, az pedig izgalmas átalakulásokat hoz majd a magyar tévécsatorna-piacon.


Először is, a TV2 és az RTL Klub terjesztési díja per előfizetés per hó meghaladhatja a 125 Ft-ot is, ami borzasztó magas, ha belegondolunk, hogy van olyan csatorna, ahol ez 8 Ft. Persze olyan is akad, ahol 130, a magas díj a sporttévékre jellemző. Nyilván nem lesz olyan szolgáltató, amely a két legnézettebb csatornától megválna, így kénytelenek lesznek 250 Ft/előfizetés/hó körüli összeggel számolni. Az áremelés a 2015. december 1-jén hatályba lépett jogszabályváltozás miatt kissé körülményes, ráadásul az áremeléssel csak akkor nem vesztenek ügyfeleket, ha a többi szolgáltató is így tesz.


  • Ha nem emelnek árat, akkor meg kell válniuk az RTL-TV2 párostól.
  • Ha nem akarnak megválni a két tévétől, akkor árat kell emelni, ez pedig ügyfelek elvesztésével lehet egyenlő.


Az egyetlen kézenfekvő megoldás az lesz, ha a kevéssé nézett csatornákat szépen eltávolítják. Azokat fogják kiszedni, amelyek keveseknek hiányoznának vagy olyan tematikát képviselnek, amely csatornáiból túlkínálat van. Gondoljunk csak az ismeretterjesztő adókra. Több mint tizenöt csatorna képviseli a tematikát, közülük aztán lehet szelektálni. Mindenesetre az valószínű, hogy – mivel a csatornacsaládok csomagban kínálják portékájukat – a többcsatornás cégeket nem fogják piszkálni. Így maradnak a csak egy vagy két tévéadóval jelen lévő cégek. A csatornacsaládok azonban elgondolkodhatnak a csak a magyar piacon működő csatornáik kivezetésével, összevonásával kapcsolatban.


Már így is léteznek olyan csatornák, amelyek csak egy-egy szolgáltatónál találhatók meg, tulajdonképpen csak saját tulajdonosuk szolgáltatójánál. Ilyen például az Extreme Sports Channel és a JimJam, amelyek a UPC-n kívül csak elvétve fordulnak elő.

A megszűnő és összevont csatornák a következők lehetnek, ha a fentiekhez ragaszkodva találgatunk:

Tematik Kábel

  • Sport Klub – Szerepét a többi sporttévé veheti át, a Digi Sport 3 és az M4 2015-ös elindulása óta egyébként is kérdésessé vált a helyzete.


RTL Csoport

  • Muzsika TV – Értékesíthetik a Tematik Kábel Kft-nek, amely esetleg összevonhatja a Nóta TV utódjával, a Sláger TV-vel. Az RTL Klubról ezzel párhuzamosan eltűnhet A Muzsika TV bemutatja!.
  • Sorozat+ – Tematika alapján az RTL+-szal kerülhet összevonásra, így megszűnhet.
  • Film+2 – Bár a név kötelez, a Film+-hoz képest elenyésző nézettséggel rendelkezik.


AMC

  • Sport M – Szerepét átveheti a Sport 1 és a Sport 2, amely két csatornán naponta négy óra televíziós vásárlás fut. Az összevonással ez eltűnhet.
  • CBS Reality – Eladhatnák a Discovery-nek, így az ID Extrával összevonásra kerülhetne, ezzel elindulhatna az ID Extra lengyel jelenléte is.


Viacom

  • VIVA – A hosszú időt megélt VIVA nézettsége igen alacsony, saját célcsoportjában (15–29 évesek) is csak 1%-ot tud elérni, ám ami még ennél is alacsonyabb, az az MTV közönségaránya. Ugyanebben a célcsoportban utóbbi csak 0,2%-ot hoz, az pedig mindent elmond, hogy 2016 5. hetében a 10. legnézettebb műsora is csak 33 főt érdekelt a korcsoportból. Az MTV Magyarország ismételt elindulásával meg lehetne menteni a VIVA műsorait és műsorvezetőit, így az MTV Európa továbbítása ismét szünetelhetne. Gyakorlatilag az MTV venné át a VIVA szerepét, kevesebb ismétléssel, változatosabb struktúrával.


Sony Pictures

  • AXN Black – Szerepét a VIASAT6 veheti át, mindkettő férfiaknak szóló csatorna.
  • AXN White – Szerepét a VIASAT3 veheti át, mindkettő nőknek szóló csatorna.


Közösségi tévék – Bár a terjesztési költségük nagyon alacsony, a szolgáltatók helyében én ezekkel kezdeném a tisztogatást, mert a nézettségük elenyésző és Sok kicsi sokra megy!-alapon meg lehet spórolni velük valamennyi pénzt jelentősebb nézői felháborodás nélkül. Az is elképzelhető, hogy a háromból létrejön egy nagy, egyesült közösségi tévé.

  • Hatoscsatorna
  • FixHD
  • d1 TV


Hírtévék (A szolgáltatók az M1 indulásával magyarázhatják majd egy-egy hírcsatorna eltüntetését.)

  • Az Echo TV vagy a HírTV szűnhet meg – Az Echo TV-vel az M1 képvisel hasonló álláspontot.


Vallási tévék

  • A Bonum TV vagy a Pax TV szűnhet meg – Az egyik eladásával és a másikkal való összevonással.


Ezek szerint kapásból 12 csatorna mehetne a levesbe, de továbbiak is ellehetetlenülhetnek, ha az RTL Klub és a TV2 terjesztési díjat kezd szedni.

Tudnunk kell azonban, hogy a magyar piac túltelített. Egyesek szerint nekünk van a legtöbb egy főre jutó csatornánk. A helyi TV-ket nem számítva 110-120 csatornából válogathatunk. Ezek a változások elősegítik a piac tisztulását, amellyel a nézők is valamilyen szinten jobban járhatnak: az összevont csatornák révén változatosabb, így színvonalasabb adók jöhetnek létre, remek példa erre a PV TV beolvasztása a The Fishing & Hunting Channelbe, amely így már két csatornányi tartalomból válogat. A terjesztési díj következtében az RTL Klub és a TV2 markát pedig több pénz fogja ütni. Az RTL Klub színvonalasabb műsorok készítésének lehetőségét várja az intézkedéstől, a TV2 csatornákat vásárolna fel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése