2018. május 23., szerda

Tévépiaci előrejelzés 2019-re

Miután egy korábbi találgatásunkból több dolog megvalósult (a VIVA és az MTV átrendezése pontosan ugyanúgy, ahogy megírtuk, a Sport M pedig tényleg megszűnt), kísérletet teszünk arra, hogy másfél évvel előrejelezzük a magyar tévépiac állapotát.


Szolgáltatók

Az elmúlt nyolc évben öt tévészolgáltató szűnt meg. A Zelka, a Rubicom, a TvNetWork és a Fibernet más szolgáltatókba olvadtak, míg a Hello HD / Hello Digital, később Austriasat utód nélkül szűnt meg. Ezeket a szolgáltatókat most egy újabb követi: az Invitelt ugyanis megvásárolta a DIGI, így előbb-utóbb magába olvasztja azt. A következő másfél évben a maradék kisebb szolgáltatók (Parisat, PR-Telecom, Vidanet, TARR) közül még egyet felvásárolhatnak az eddigi bevásárlók: a DIGI vagy a UPC, amelyet egyébként nemrég vásárolt fel a Vodafone, így 2019-ig az átnevezésre is sor kerülhet.

Átrendeződés a csatornák piacán

Elképzelhető, hogy a New Wave Media egyszerűsíteni kíván a portfólióján és értékesíti két tévécsatornáját, az ismeretterjesztő Ozone-t és az életmódra fókuszáló Life-ot. Ezeket a szintén kormányközeli TV2 Csoport vásárolhatná meg, amelynek az Ozone főleg kapóra jöhet, hiszen ismeretterjesztő csatornája még nincs a jövőre 15 csatornásra hízó családnak.

Legrosszabb esetben két hírcsatornának is búcsút mondhatunk

Már egy ideje pletykálják, hogy Simicska Lajosnak 2019-re elfogy a médiára fordítandó pénze, így a Hír TV vagy megszűnik, vagy eladósorba kerül. Utóbbi esetben a szintén ellenzéki RTL lehet potenciális vevő, amely integrálhatná a saját közéleti műsorait (pl. Magyarul Balóval) és a Hír TV műsorait. Ám ahogy a Magyar Nemzet és a Lánchíd Rádió esetében kiderült, hiába lenne vevő (Ungár Péter szerette volna megvenni a napilapot és a rádiót), a tulajdonos irreálisan magas vételárat ajánlva ezúttal is elriaszthatja a vevőt.

A másik megszűnő hírtévé az Euronews lehet, amely esetében a magyar adásának inthetünk búcsút. Az Euronews Magyarországon nyilvánvalóan nem realizál számottevő bevételt, hiszen a csatorna ingyenes, a reklámokat pedig nem értékesítik. Érdekesség, hogy ingyenessége ellenére januárban 16%-os lefedettséget tudhatott magáénak, ezt áprilisra egy nagy ugrással sikerült 36%-ra feltornászni. Ez azonban így is édeskevés, tekintve hogy a csatorna konkurensei a háztartások hány százalékába jutnak el (M1: 100%, ATV: 92%, Hír TV: 87,4%, Echo TV: 86% - 2018.03.31). A csatorna nem tudta teljesíteni politikai céljait, így a tulajdonos elgondolkozhat, hogy megéri-e fenntartani a magyar adást.

A TV2 és a DIGI felfalta a sportpiacot

A Romániában már öt csatornával sugárzó DIGI Sport a meglévő három csatornája mellé akár negyediket is indíthat Magyarországon, ám már enélkül is jelentős szeletet hasít ki a sporttévék piacából. A TV2 Csoport még az idén háromcsatornásra bővíti a Spíler-családot. Az M4 Sport pedig továbbra is ingyenes. Ez a három tényező – valamint az, hogy az AMC sportcsatornái igen kevés sportjoggal rendelkeznek – vezethet oda, hogy a Sport M után a Sport 1 és a Sport 2 is megszűnjön. Az sem utolsó szempont, hogy a sportcsatornák terjesztési díjai a legmagasabbak, így amelyik szolgáltató berakja a Spíler TV-ket a TV2 nagy lobbiereje miatt, az a szolgáltató – ha nem akar árat emelni – kénytelen lesz megszabadulni más sportcsatornáktól.

Az AMC-csatornák és a UPC korábbi kapcsolatának még mindig fellelhető egy fontos nyoma: a nagy szolgáltatók közül kizárólag a UPC-nél és a UPC Directnél találhatók meg az AMC bizonyos csatornái, köztük a mindössze 18,1%-os lefedettséggel bíró Extreme Sports Channel. A Vodafone-féle felvásárlással ez a kapcsolat még lazább lehet, így akár az is megtörténhet, hogy ezek a csatornák csak a UPC Directnél lesznek megtalálhatók, még tovább csökkentve a lefedettségüket. Az Extreme Sports Channel magyar adása tehát könnyedén megszűnhet.

További megszűnő csatornák

A Film4 elindulásával és a Moziverzum közelgő bevezetésével a filmcsatornák piaca még telítettebbé válik, így az ezek közül legkevésbé ismert, nem prémium filmcsatorna, a jelenleg 43,5%-os lefedettséggel bíró és csupán 0,3%-os nézettséget szállító Film Mánia megszűnhet. A Megamax nevű gyerektévé megszűnése pedig borítékolható, hiszen a tulajdonos már a nagyobb gyerekeknek szóló premiereket is a Minimaxon lövi el, amely nemrég váltott 24 órás sugárzásra. Ezek, és a tény, hogy a csatorna 2017-ben sugárzott utoljára premiert, egyértelműen jelzik, hogy a Megamax sorsa megpecsételődött. A DIGI-nél a Megamaxot a JimJam válthatja a kínálatban.

Az RTL és a Viacom szerelmének beteljesülése

Egyre szorosabbra fűzi a kapcsolatot az RTL Magyarország és a Viacom. A Viacom átkerült az RTL-féle R-time kereskedőházhoz és az RTL márkanévvel indult el a Spike csatorna, a Playback Párbaj című műsort pedig közösen promózták. Bár az RTL folyamatosan hangoztatja, hogy a tulajdonos nem hajlandó megválni az RTL Magyarországtól, azt is tudjuk, hogy a tulajdonos csak olyan országokban kíván maradni, ahol elsők lehetnek a nézettségi versenyben. Márpedig a TV2 folyamatosan nyomul (2018-ban további négy csatornát indít, miközben az RTL évek óta nem indított egyet sem). A TV2 Csoport teljes lakosságban, egész nap már rendre legyőzi az RTL Csoportot. Ez a többi korcsoportban is megtörténhet az új csatornák elindulásával. Persze ahhoz, hogy az RTL Magyarországot eladják, ennél több kell: a TV2-nek, mint főcsatornának is még jobban meg kell erősödnie, nem elég csak teljes lakosságban verni az RTL Klubot.

Ha eladósorba kerül az RTL, a Viacom lehet potenciális vevő, amely brutálisan erős, 15 csatornás portfólióval büszkélkedhetne, amely bár kisebb mint a TV2-é, a TV2 Csoportot biztosan verné.

RÖVIDEN ÖSSZEFOGLALVA

UPC –> Vodafone
UPC Direct = marad
megszűnő csatornák / megszűnő magyar adások: Extreme Sports Channel, Sport 1, Sport 2, Megamax, Film Mánia, Euronews, Hír TV (ha eladják: az RTL vásárolhatja meg)
RTL Magyarország eladósorba kerülhet, lehetséges vevő: Viacom
Life és Ozone eladósorba kerülhet, lehetséges vevő: TV2 Csoport

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése